Skip to content

Utopie – Parerea mea la intrebarea lui Chinezu

13/10/2010

Buuun, n-am mai scris de mult. Stiu ca mi-am propus ceva aici si ca nu am reusit. Stiu si ca mi-am pierdut 5 din cei 10 cititori care intrau zilnic aici pentru a vedea ce aberez… Mi-am dat singur doua palme pentru asta asa ca hai sa trecem la subiect.

Ce sau mai precis cine m-a scos din amorteala? Pai cine o putea face daca nu Chinezu care e el chinez si care, ca de obicei, pune degetul pe rana si scoate la iveala un subiect care ma framanta de mult timp: publicitatea pe bloguri, mai precis modalitatea in care se vinde aceasta.

Hai sa va zic ce cred eu. Nu ca ar fi foarte important dar pana acum nu am avut motiv sa-mi spun punctul de vedere, asa ca profit de mingea ridicata la fileu.

Intotdeauna am fost de parere ca blogosfera are nevoie de o organizare, de o reglementare, atat in ceea ce priveste „best practices” cat si in ceea ce priveste modalitatea in care se vinde publicitatea pe bloguri.

Cred ca ar fi cazul ca toti bloggerii, cel putin cei care, declarat sau nu, fac bani din blog, sa constientizeze ca ceea ce fac ei se numeste business.
Mai mult decat atat ei dezvolta un business pe o piata care, desi este mica, este in crestere. Ei sunt cei care acum traseaza primele linii si creeaza primele modele in aceasta piata.

Ar trebui sa isi dea seama ca acum interesul tuturor este sa lase la o parte orgoliile, acolo unde este cazul sa faca pace, si sa puna umarul impreuna sa miste ceva. Ar trebui sa realizeze ca ei nu mananca din aceeasi placinta cu ceilalti. Ei isi pregatesc acum propria placinta si ca de obicei, cum o vor pregati, asa o vor manca…

Cred ca sunt prea multe sensibilitati, prea multe orgolii, prea multe ghiduri de abordare a bloggerilor, prea multe discutii despre ce nu fac bine clientii si prea putine despre ce nu fac bine bloggerii in relatia asta client-blogger. Clientii in general vor sa faca business si business-ul se face fara manusi de catifea. Pe principii corecte, dar fara manusi.

Clientii au obiective si vor sa atinga o parte din ele prin intermediul campaniilor pe bloguri. Vor sa vorbeasca cu cineva despre interesul lor, despre cum pot atinge obiectivele pe care si le-au propus, nu sa citeasca ghiduri. Chiar daca, intr-adevar, exista si cazuri in care lucrurile nu se fac cum trebuie se face prea mult caz pe asta in loc sa se priveasca problema din ambele sensuri.

Este usor sa rezolvi o problema impunand reguli generale pe care sa le respecte altul. Tu nu trebuie sa faci nimic. Ce faci insa daca tu insuti nu ai niste reguli si principii.

Cati clienti au fost nevoiti sa gandeasca o campanie plecand de la premiza ca bloggerul x nu intra in campanie daca este implicat si bloggerul y din aceeasi nisa? Castiga ceva un blogger in momentul in care este ales in detrimentul altuia? Nimic! Pentru orice client care il alege pe el va exista altul care il va alege pe celalalt.

Cati bloggeri au fost pusi in situatia in care au cerut un pret unui client care anterior primise un pret de 2-3 ori mai mic de la un alt blogger situat cu doar cateva locuri mai jos in zelist decat el? Ce poate intelege un client din asta?

De ce Timisoara trebuie sa fie mai cu mot decat Bucurestiul sau invers?

De ce un client nu stie cat costa un banner sau un review (obiectiv bineinteles) pe un blog cunoscut? Se castiga ceva luand de la un client 100 Euro si de la altul 500 pentru acelasi lucru? Nimic!

Plecand de la premiza ca „time is money” cat il costa pe un client sa „curteze” un blogger „by the book” (documentare, email personalizat, invitatie la o cafea, etc)? Ce face daca vrea acoperire nationala si deal cu minim 10 -15 bloguri care nu sunt vandute printr-o agentie/regie? Ce face daca are propriile reguli de functionare, reguli care nu pot impaca pretentiile separate ale fiecarui blogger? Cine pierde aici?

In cate contracte dintre o agentie si un client este inclus in costul campaniei „xxxx euro – negocierea cu bloggerii”? Oare banii astia nu erau mai bine folositi pentru cooptarea unui alt blogger in campanie?

Cine educa noua generatie de bloggeri care vine din urma si care „vor bani din blog” ? Care sunt principiile care li se transmit?

Banuiesc ca ati inteles ideea.

Eu pana acum am invatat pe propria-mi piele un lucru..Acolo unde nu exista ordine/organizare este haos. Nu exista o stare intermediara celor doua iar in piata noastra de blogvertising, organizare nu exista sigur.

Fiecare are sfera lui de influenta, preferintele, orgoliile si regulile sale sau ale grupului sau. Toate astea nu fac decat sa fragmenteze si sa incetineasca cresterea unei piete care are nevoie de unitate si de reguli comune.

Astept demult momentul in care se vor constientiza lucrurile de mai sus de catre toti. Momentul in care toti cei care fac business din blog vor realiza ca impreuna pot castiga mai mult, ca este necesara o forma de organizare, niste reguli comune si mai ales sa fie constienti ca in momentul in care au decis sa castige bani din blogging singura solutie pentru ca business-ul sa mearga este sa te orientezi catre client, sa-i oferi ce are nevoie sau va gasi acel ceva in alta parte.

Si Chinezule, ca sa iti spun si parerea mea la intrebarea ta (sper ca ai reusit sa citesti toate aberatiile mele pana la sfarsit), eu cred ca „noblesse oblige” iar tu fiind unul din exemplele pe care multi le urmeaza in ceea ce priveste bloggingul, trebuie sa faci pasul spre o agentie/regie.  Sau … pana mea… fa tu una!

Oricum, cred ca in online-ul nostru, in acest moment, ar fi doar doi oameni care au suficiente „oo”, suficiente relatii si suficient PR ca sa incerce sa atinga utopia despre care am aberat eu: Bobby sau tu

My two cents

7 comentarii leave one →
  1. 13/10/2010 12:36 pm

    1. te iert ca n-ai mai scris de mult si sa stii ca te-am monitorizat😀

    2. eu cred ca cei care isi trateaza blogul ca pe un business vor castiga sigur, ceilalti cum da domnu’

    3. si eu as merge pe agentie, iar daca exista asa ceva, da-le si adresa mea de email😉

    • admin permalink*
      13/10/2010 12:50 pm

      1. ms mult si apreciez faptul ca ai stat cu ochii pe mine

      2. eu sunt sigur ca multi il privesc ca pe un business, atata timp cat traiesc doar din asta. numai ca sunt multi dintre cei acestia multi care cred ca blogul ca business este o afacere diferita. eu personal cred ca este gresit si ca ar trebui aplicate aceleasi principii ca in orice afacere.

      3. din cate stiu exista incercari, dar asa cum am spus in articol sunt grupuri diferite care in loc sa se sprijine reciproc se concureaza una pe alta si fiecare incearca sa vanda ce are el in gradina. Piata este mult prea mica din punctul meu de vedere ca sa o fragmentezi si mai mult.
      Asa ca agentii/regii/organizare (ca nici nu stiu cum sa le zic), din cate cunosc si eu este Standout (Ionut Oprea), incercase Zoso mai demult sa faca o regie (nu mai stiu numele si nici ce s-a intamplat cu ea) si mai sunt cateva persoane care functioneaza pe principiul consultant independent.

      • 13/10/2010 12:53 pm

        ref pct 3: gimme some names, pleae😉

        eventual pe DM sau email, merci🙂

  2. 13/10/2010 1:40 pm

    unul din cele mai sanatoase puncte de vedere pe subiect
    chapeau!

    • admin permalink*
      13/10/2010 2:53 pm

      Ms mult Cristi. Tu ai luat o decizie? Cum vei vinde pana la urma?

  3. 02/11/2010 7:44 am

    Te iertam noi ca n-ai mai scris asa cum putem sa iertam si pe cei care s-au reapucat de fumat😉
    Important e ca atunci cand scrii le zici bine dom’le.
    Eu as opta pentru agentii. Sa-si faca ei treaba lor, dar s-o faca bine, iar eu sa ma ocup de ale mele – bloggingul

Trackbacks

  1. Tweets that mention Utopie – Parerea mea la intrebarea lui Chinezu « Victor Caraş || beta -- Topsy.com

Lasă un răspuns

